Så hyggelig at du titter innom til meg.
Håper du liker deg her:)
Dersom du legger igjen en liten kommentar, så kommer jeg innom bloggen din:)

2. mai 2010

Et dikt til ettertanke……..

Da jeg var 20 år og studerte for å bli sykepleier kom jeg over et vakkert dikt som jeg aldri har kunnet glemme. Diktet ble funnet i nattbordskuffen til en gammel engelsk dame som bodde  på et sykehjem, etter hennes død, og det gjorde et utrolig sterkt inntrykk på meg. 

I dag har jeg lyst å dele dette vakre og tankevekkende diktet med dere min gode bloggvenner. Tror de fleste av oss kan ha godt av å bli minnet på at et gammelt og skrøpelig menneske også har vært ung og vital en gang, og at han eller hun bærer på sin egen unike historie full av minner…..

Ps. Bildene har jeg funnet på nettet.


gamle hender



Hva ser du, søster, i din stue?
En gammel, sur og besværlig frue,
usikker på hånden og fjern i blikket,
litt grisete og rotet der hun har ligget.

Du snakker høyt, men hun hører deg ikke.
Hun sikler og hoster, har snue og hikke.
Hun takker deg ikke for alt det du gjør,
men klager og syter, har dårlig humør.

Er det hva du tenker, er det hva du ser?
Lukk øynene og se, det var noe mer.
Nå skal jeg fortelle deg hvem jeg er,
den gamle damen som ligger her.

Jeg er en pike på ti, i et lykkelig hjem
med foreldre og søsken – jeg elsker dem.
Jeg er ungmø på seksten, med hjerte som banker
av håp og drømmer og romantiske tanker.

Jeg er brud på tyve med blussende kinn.
I mitt eget hjem går jeg lykkelig inn.
Jeg er mor med små barn, jeg bygger et hjem.
Mot alt som er vondt vil jeg verne dem.

Og barna vokser, med gråt og latter.
Så blir de store, og så er vi atter
voksne alene som nyter freden
og trøster hverandre. Og nyter gleden
når vi blir femti, og barnebarna kommer
og bringer uro og latter hver sommer.

Så dør min mann og jeg blir ensom med sorgen,
og sitter alene fra kveld til morgen.
For barna har egne hjem,

det er så mye som opptar dem.
Borte er alle de gode år,
de trygge, glade og vante kår.

Nå plukker alderen fjærene av meg.
Min styrke, mitt mot blir snart tatt i fra meg.
Ryggen blir bøyd og synet svikter,
jeg har ikke krefter til dagens plkter.
Mitt hjerte er tungt og håret grått.
Med hørselen skranter det og så smått.

Men inne bak skrøpelighetene finnes
det ennå så meget vakkert å minnes;
barndom, ungdom, sorger og gleder,
samliv, mennesker, tider og steder.

Når alderdomsbyrden tynger meg ned,
så synger allikevel minnene med.
Men det som er aller mest tungt å bære,
er det at evig kan ingenting være.

Hva ser du, søster? En tung og senil
og trett gammel skrott? Nei, prøv en gang til.
Se bedre etter – se om du kan finne
et barn, en brud, en mor, en kvinne.
Se meg som sitter der innerst inne.
Det er meg, du må prøve å se – og finne.

dame_gammel2

17 kommentarer:

Havfruen sa...

Nå begynte jeg å grine da...for et vakkert dikt...snufs...og absolutt til ettertanke Kate...
Nyt kvelden ikveld...tiden flyr..
Klemmer til deg:)

Eli Kristin Magnussen sa...

Vakre og kloke ord til ettertanke..

Takk for koselig hilsen hos meg. Syns ikke jeg er så veldig kreativ på konfirmantfronten, det blir litt som går igjen.. men egne, personlige kort skal de alle få, hi-hi :D Mange guttekort, en utfordring det!!

Ha ei herlig uke!
Klem, Eli Kristin

Anonym sa...

Så utrolig vakkert, tankevekkende og fint dikt. Det er ikke greit å bli gammel og bli liggende på sykehjem.
Søndagsklæm fra me

Elkat sa...

Ååå så utrolig nydelig og rørende dikt...Takk for at du delte det med oss:)
Her får vi noe å tenke på,vakkert var det!
klem.

Lykkelita sa...

Ja, det diktet der kom jeg også over da jeg gikk sykepleieren og jeg har det liggende på maskinen - det er vakkert og til ettertanke. Jeg, som har jobbet åtte år i geriatrien, har virkelig forsøkt å følge oppfordringen diktet gir. Det er ikke alltid så enkelt i en stressende hverdag, men det er utrolilg viktig at man ser hvert menneske som det unike individet de er og gir omsorg deretter. Travelbee er min favoritt-teoretiker og jeg elsker hennes menneskesyn...
Ha en fin uke, vennen min:)
Klem fra Elisabeth

KATE ♥ sa...

Så nydelig, og så sant!
Klem

Som mine dager er sa...

Et nydelig dikt som tar oss med inn i de gamles verden. Lar oss dvele ved alle hendelsene de har vært gjennom i løpet av et langt liv. Det er noe tankevekkende med levd liv.

Takk for at du deler.

Klem Marit

Tussi sa...

Så nydelig, og absolutt til ettertanke!

Turid sa...

Vakkert dikt Kate!
Det gjorde meg rørt.
Tenker på min snille gamle tante som nettopp har havnet på sykehjem...der sitter hun og kjefter og griner:(

Elin sa...

Så vakkert! Trist,men nydeligt!Får meg til å tenke på alle de gammle som sitter der og har ingen. Vakkert! Klem!

Emidoras verden sa...

Ja,virkelig et dikt til ettertanke.
Fint å bli minnet på at bak et hvert gammelt menneske er det en livshistorie:)
Fortsatt fin kveld!
Klem Nina

Anne-Berit sa...

Å,du verden så rørende,og tankevekkende,ikke minst.Virkelig noe å tenke på når man ser et gammelt menneske.Takk for at du delte dette med oss.Klem;)

Anonym sa...

Så utrolig nydelig, og noe viktig å tenke over også : )

Klem fra Ida-Sofie

Anonym sa...

Nå har jeg endelig startet å blogge igjen, og adressen er idazofie.blogg.no :)

Hilsen Ida-Sofie

Anonym sa...

Et nydelig dikt. Og en nydelig blogg. Jeg titter innom, og låner diktene (ikke dine Private), hvis det er ok??
Ha en fin 17 mai feiring...

Anonym sa...

Virkelig til ettertanke, helt nydelig å lese :o)

Rachel Merethe Johnsen sa...

virkelighet til ettertanke, nydelig å lese :o)

Related Posts with Thumbnails