Så hyggelig at du titter innom til meg.
Håper du liker deg her:)
Dersom du legger igjen en liten kommentar, så kommer jeg innom bloggen din:)

5. feb. 2009


Det ble ikke tur på Saltfjellet på grunn av at det er meldt sprengkulde og vind, så da må vi bare gjøre det beste ut av situasjonen og kose oss her hjemme:)


Jeg sto tidlig opp etter nattevakta og nå er huset ferdig vasket, støv er tørket og det er lagt på nytt sengetøy. Min elskede kom hjem med ost og kjeks, så det blir kveldskosen i kveld:)



Tenkte jeg skulle dele et par oppskrifter med dere for jeg fikk følgende utfordring fra Merethe for litt siden:


Legg ut to oppskrifter som dere har testet ut og er fornøyd med, spiller ingen rolle om det er deres egne eller fra en kokebok. Kan være lunsj, middag, supper, forretter, desserter, kaker eller kjeks. Kort og godt alt som kan spises. :) Velg så ut 4 andre som skal få utfordringen og link til disse på siden din, fortell de om utfordringen.


Jeg legger først ut oppskrift på ei saftig god eplekake som alltid er suksess, både hos barn og voksne. Siden min stedatter har cøliaki, har jeg testet ut å bytte melet ut med glutenfritt mel, og det går helt fint, kaka ble akkurat like god:)

Amerikansk eplekake:

200 gr smør

2,5 dl sukker

røres hvitt
bland i:

3 egg

4 dl hvetemel(event. glutenfritt mel)

1 ts bakepulver

1 dl fløte

2 ts vaniljesukker

3-4 epler

sukker og kanel



stekes nederst i 45-60 min på 175 grader:)

Serveres med is eller krem,

VEL BEKOMME:)










Den neste oppskrifta er en nydelig god middagspai:

FESTPAI

DEIG:

2,5 dl hvetemel

100 gr smør

3 ss kaldt vann

FYLL:

400-500 gr kjøttdeig

litt skinke

1-2 finhakka løk

1 liten boks tomatpure

salt/pepper

1,5 dl fløte halvpiskes

100-150 gr ost

2 eggeplomma

Den halvpiskede fløta og osten og eggeplommene skal legges som et lokk over paien etter at fyllet er lagt i.

Lag deigen og sett den kaldt i 30 min, forstek den så i 10 min ved 200 grader. Ha i fyllet og stek videre i 30-40 min på samme tmp. Serveres med salat.

VEL BEKOMME:)








Jeg sender utfordringa videre til Alma Merethe, Gerd i Steinbokkjen, Lykkelita og Kate i huset ved bekken:)


Goklæm fra Kate.)






13 kommentarer:

supermamma sa...

Mmmm, nå fikk jeg lyst på eplekake. Det er nesten akkurat den samme oppskriften som jeg bruker. Kanskje jeg må bake i helgen he he. Moro at du tok utfordringen. Begynner å samle oppskrifter rundt om jeg nå he he.
Så synd med den turen deres da, men man kan jo kose seg masse hjemme og da. :)
Ha en fin kveld videre.
Stor klem.

Lykkelita sa...

MMMmmm, kakeoppskrift og middagspai... Ble litt sulten. Skal ta utfordringa di i morgen på jobb.
Synd det ikke ble tur, men kanskje like greit. Her e det stiv kulling og 25 effektive minusgrader - da e det best å være hjemme:)

Turid sa...

Synd med turen som ikke ble noe av...men det kan jo bli mye kos hjemme;) Særlig med de lekre rettene du gir oss oppskriften på her! Fikk lyst til å prøve de begge to! Men siden jeg ikke tåler melk kan jeg sikkert bare ta vann tenker jeg;)

Monicas sa...

Snakk om å friste unge dame i byen:) begge deler så innmari god ut, så oppskriftan ska testes ut....her i fjordn e det minus 12 og vind.....huttemegtu...rett i senga snart, type flanell..kos dæ i reinvaska hus....klem

naturglede/Randi Lind sa...

Dette så da herlig ut. Nå fikk jeg lyst på eplekake.Trist med den turen, men det kan vel være fint å være hjemme og spise kake også:)

KATE ♥ sa...

Å deilige kaker.
Jeg skal ta utfordringa i løpe av helga.Morsomt synest jeg.
Klem Kate

Anne-Berit sa...

Takk for det,det smaker sikkert like godt som det ser ut.
Ha en fin fredag!

Hulda sa...

Så sommerlig og fin blogg du har. Nydelig åpningsbilde, syns jeg hører humla surre. ;) Kaken så veldig god ut.

Fant deg via Ida, jeg er forresten også fra Nord Norge, fra Harstad. :)

Lill sa...

Mmmmmm såg så godt ut alt saman:0)
Synd det ikkje blei tur men då får du kose deg heime:0) Skal prøve eplekaka di forresten for det er en av favorittene mine.
Smil frå Lill

Torilpia sa...

DET så bare så godt ut .. fikk veldig lyst på pai nå - enda klokka bare såvidt har passert sju om morningen .. :o)

Kanskje blir det pai til middag i dag - når jeg har barnefri kan jeg jo spise akkurat det jeg har lyst på .. :o)

Ha en super fredag - klemmer :o)

FO - 2 sa...

Heisann søte deg. :)
Håper dere koser dere skikkelig hjemme også denne helgen.
Med hverandre, god mat og av livets gleder ellers.
Jeg skal iallefall prøve ut den paien en gang. Takk for oppskriftene. :)

Og du, jeg må si at du har god musikksmak. ;))) Jeg kjøpte begge CD'ene med de to herrene på tirsdag. Har hørt dem om og om igjen. "På vift" er en stor favoritt. Jeg hørte en konsert med dem på radioen en kveld. Den teksten har vært med meg siden. Derfor måtte jeg kjøpe CD'ene også. Herlig musikk! :)

Her venter jentene overnattingsbesøk av to venninner i kveld. Den ene er Madelen som jeg skrev ett innlegg om tidligere.
Så, nå skal jeg rydde litt osv. Etter det skal jeg blogge og blogge og blogge.... Hehe.
Føler at jeg har forsømt så mange blogger de siste dagene. Men, det er ikke alltid at tiden strekker til.....

Kos deg og ha ei finfin helg Kate.
KLEM.

Monicas sa...

Tar du imot? Klem

Alma Merethe sa...

Å dette såg godt ut... Ble sulten eg...
Det var nu synd dere ikke fikk dra på fjellet. Men i denne kulda og vinden som er hos oss og dere fortiden, er det godt å holde seg inne. Den effektive kulden er ikke til å spøke med.

Eg tar utfordringen, så nå må eg leite i mine kokeboker, har mange favoriter..

God helg....

Related Posts with Thumbnails